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Deb76

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    Musique, théorie musicale, Set Theory, musique contemporaine, Arts Plastiques, cinéma...

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  1. Re-sorry for this question, I got the answer by opening Opusmodus with the specific link. Didier
  2. Hello, Sorry but the link for update 2.025669 where is it? Is it the Opusmodus 2.0 in Download and involves filling out the form where is there a specific link? I can't see... Thanks. Didier
  3. The update is done. This new version brings even more possibilities for writing, musical analysis, microtonality ...
  4. Thanks Janusz. It's really great...
  5. Hello, What about Catalina OS and its compatibility with Opusmodus? Always wait before downloading if you want to continue working with Opusmodus?
  6. Hi Janusz, Very Great. This is excellent, combined with the ability to correct all frequencies with cents adjustments (:articul from 1c to 99c) very useful for simulating frequency modulation (FM) or ring modulation with virtual instruments, Opusmodus will become the most powerful editor for writing and hearing microtonal compositions. A big thank you Janusz.
  7. Thanks Janusz. Didier
  8. Pianoteq Video Contest 2017. The composition was written with Opusmodus and played in Ableton Live with seven instances of Pianoteq (modified TubularBells, modified ConcertArp recording, Steinway D Classical Recording A, modified Celesta, modified Cinbalom, modified original ChurchBells, Steinway D Classical Recording BA and completed with a Ircam Solo Instruments bank instance (flute, Horn, Cello) read via the UVI Workstation.
  9. Première partie sur l'utilisation d'Opusmodus dans le cadre de l'analyse musicale. Cette première partie présente plusieurs outils utiles pour l'analyse musicale, dont les fonctions permettant la segmentations, l'analyse des structures intervalliques, l'analyse d'Ensembles de Classes de Hauteurs (ECH), l'utilisation de graphique, la création de matrices 12x12 P I R RI, et la reconnaissance des séries à partir d'une matrice 12x12 ou dans la saisie en partition. Les exemples dans cette première partie font référence à Beethoven, et à l'opus 22 d'Anton Webern. La seconde partie à venir prendra appui sur l'Opus 22 (tracé topographique et identification des séries) ainsi que de l'opus 27 de Webern.
  10. Bonjour, Une première vidéo sur l'identification des séries dodécaphoniques sans l'aide d'un logiciel, et qui peut servir d'introduction à la suivante qui a pour objectif de montrer l'utilisation d'Opusmodus en tant qu'outil et assistant d'analyse afin d'identifier des séries dans une partition comme celle de l'Opus 22 d'Anton Webern. Mais comme il est nécessaire de comprendre comment on identifie une série sans l'aide d'un logiciel comme OPMO, cette première vidéo entend montrer deux procédures pour identifier les séries dans le 1er mouvement de l'Opus 22, la première s'appuyant sur les répétitions ou doublons qui ne sont pas admises dans une série dodécaphonique, et la seconde s'appuyant conjointement sur les doublons et les deux "compléments" (Set Theory) afin d'identifier les séries dodécaphoniques.
  11. Bonjour, Cette seconde vidéo a pour objectif de mettre en exergue l'utilisation d'Opusmodus en tant qu'outil et assistant d'analyse afin d'identifier des séries dans une partition comme celle de l'Opus 22 d'Anton Webern à partir de la série originale ou de l'une de ses dérivées. De nombreuses fonctions dédiées permettent à partir d'une série de créer une ou plusieurs matrices de transpositions 12x12 P I R RI, de façon globale ou séparée (originale, rétrograde, inversion, rétrograde de l'inversion). De même, des fonctions récentes de recherche ont été intégrées dans OPMPO par Janusz Podrazik. Elles permettent à partir de diverses segmentations (dyades/dicorde, tricordes, tétracordes, pentacordes, héxacordes, etc.) d'identifier une série et ses dérivées dans une matrice de transpositions 12x12 P I R RI. Ces fonctions sont utilisées afin de déterminer les "chemins" des séries de l'Opus 22 de Webern entre les mesures 1 à 13 du 1er mouvement. La vidéo se finalise sur les outils de "graphes" pour l'analyse et un récapitulatif des fonctions utilisées.
  12. Bonjour, J'ai découvert dans un forum (compositeur.org) un sujet posté par un passionné de théorie musicale et du contrepoint en particulier, il mettait en exergue l'ouvrage du russe Sergueï Taneïev "Convertible Counterpoint In the Strict Style" paru en 1906 et qui aborde le contrepoint d'un point de vue mathématique. Intrigué, entre autres par sa notation numérique des intervalles (0 = unisson, 1=seconde, 2=tierce...7=octave), trouvant des similitudes d'approche avec la Set Theory et notamment les travaux de David Lewin, je me suis demandé alors que je ne maîtrise pas le contrepoint tonal si Opusmodus pouvait m'être utile dans la lecture de cet ouvrage, si je pouvais avec OPMO recréer ses exercices. D'où la recherche de fonctions qui pourraient m'aider dans cette démarche. Et de fait, j'en ai trouvé plusieurs dont INTERVALE-MAP qui permet de calculer les transpositions de ses "derivatives" mais en effectuant une conversion des intervalles, CHORD-INTERVAL-ADD, ainsi que SUBSTITUTE-MAP suggéré par Janusz Podrazik) et qui a l'avantage de permettre l'utilisation de la notation de Taneïev. C'est une première approche de ce document mis en ligne par le site archive.org (https://archive.org/details/convertiblecount00tane), portant pour l'instant sur les outils permettant l'analyse et la lecture de cet ouvrage. Une seconde partie est prévue sur les déplacements des voix mais elle nécessite du temps, ne serait-ce que pour convertir les très nombreux exemples écrits dans les différentes clés dont les clés d'Ut 1e et 4e ligne. Le PDF de la vidéo est ici, il sera plus aisé à consulter. http://www.deb8076.eu/CAOPhotosForums/IntervalsTanaievC.pdf Hello, I found in a forum (compositeur.org) posted a subject by a passionate music theory and counterpoint in particular, he put highlight the work of Russian Sergueï Taneïev "Convertible Counterpoint In the Strict Style" published in 1906 and that addresses the counterpoint of a mathematical point of view. Intrigued, among others by its numerical notation intervals (0 = unison, 1 = second, third ... 2 = 7 = octave), finding similarities with the approach of Set Theory and including the work of David Lewin, I am asked when I do not control the tonal counterpoint if Opusmodus could help me in reading this book, if I could recreate his exercises with OPMO. Hence the search functions that could help me in this. And in fact, I found several of which INTERVAL-MAP that calculates the transpositions of its "derivatives" but with conversions intervals, CHORD-INTERVAL-ADD and SUBSTITUTE-MAP (suggested by Janusz Podrazik) and has the advantage of allowing the use of rating Taneyev. This is a first approach to the document posted by the website archive.org (https://archive.org/details/convertiblecount00tane), bringing yet on the tools for analysis and reading this book . A second part is provided on the movement of voice but it takes time, if only to convert many examples written in different keys whose key Ut 1st and 4th line. The PDF of the video is linked above, it will be easier to navigate. PS : Sorry for my bad english.
  13. Thanks Janusz, These tools seem to be very interesting for musical analysis. Best wishes. Didier
  14. Dear Julio, Sorry for the delay of the answer but I finalized a project with a baroque flutist around the tale of Andersen "The Nightingale and the Emperor of China" and whose music was written with OPMO. Indeed, the association of notation in integers with the option: text is useful. Many thanks Best! Didier
  15. I wish to analyse process of Messiaen's modes of limited transpositions. I choose one of the modes, say the 3, from OPMO's "modes" library, which gives me the mode : (c4 d4 eb4 e4 f4 g4 gs4 bb4 b4) - and its intervallic structure: (2 1 1 2 1 1 2 1). And I want to replicate the process. it's a starting point. There are 9 notes, I divide them by 3 and I get three trichords ((c4 d4 eb4) (e4 gb4 g4) (ab4 bb4 b4)) and the same 3 (1 2 1). if I select the first trichorde (c4 d4 eb4) and I report it on each of the first notes of the three trichordes c4 - e4 - ab4 from the function Pitch-Transpose-Start I get as result mode 3 but disordered : (setf mod3divide (gen-divide 3 modmessiaen3)) ; => ((c4 d4 eb4) (e4 gb4 g4) (ab4 bb4 b4)) (setf firstmodmessiaen3 (filter-first 3 modmessiaen3)) ; => (c4 d4 eb4) (setf report3 '(c4 e4 ab4)) (setf rep3 (gen-repeat 3 (list report3))) ; => ((c4 e4 ab4) (c4 e4 ab4) (c4 e4 ab4)) (setf pch3 (flatten (pitch-transpose-start firstmodmessiaen3 rep3))) ; => ((c4 e4 gs4) (d4 fs4 bb4) (eb4 g4 b4)) => (c4 e4 gs4 d4 fs4 bb4 eb4 g4 b4) This result I wanted to reorder in an upward progression and as I did not find the function, I tested pcs-prime-form but which is not adapted. But I found the function that I wanted with sort-asc and I reconstruct the mode 3 and its intervallic structure : (setf Messiaen3order (sort-asc pch3)) ; => (c4 d4 eb4 e4 fs4 g4 gs4 bb4 b4) (setf SIMessiaenMod3a (pitch-to-interval Messiaen3order)) ; => (2 1 1 2 1 1 2 1) Of course, I can combine the two functions together : (setf process3Messiaen (sort-asc (flatten (pitch-transpose-start firstmodmessiaen3 rep3)))) ; => (c4 d4 eb4 e4 fs4 g4 gs4 bb4 b4) But thank you Janusz for your questions. concerning the Pitch-transpose-Start function you had indicated to me when I wanted to recreate the multiplication chords of Pierre Boulez. Best wishes. Didier
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