Jump to content

Liste des accords de jazz


Recommended Posts

Bonjour, 

Lors d'une recherche dans la librairie d'Opusmodus, il me semble que j'avais trouvé toute la liste des accords en notation "jazz" en Do pouvant-être associée au mot clé :rotate pour les renversements. Mais je ne la retrouve plus. Aurais-je confondu avec le document "Accords noms" qui propose une liste plus limitée d'accords ? 

Merci d'avance.

Didier 

 

Hello,
During a search in the library of Opusmodus, I think I found the whole list of rating chords "jazz" in C that can be associated with the keyword :rotate to inversion/rotation. But I found the most. Would I confused with the document "Accords noms" which offers a more limited list of chords?
Thank you in advance.

PS : Sorry for my bad english. 

Link to post
Share on other sites

Merci Stéphane, c'est exactement ça que je recherchais. En fait, outre les possibilités de création et d'analyse avec Opusmodus, je m'en sers aussi comme aide pour travailler mes instruments, pour retranscrire des exemples de méthodes ou de partitions notamment au piano. Guitariste à la base, je me suis mis au piano et j'en suis au point où si j'ai encore quelques difficultés à tenir une séquence de basse régulière pour improviser autour, en revanche j'ai une bonne indépendance main gauche-main droite avec les accords  et jouer une mélodie en lecture ou improviser. Du coup, j'explore de plus en plus les grilles de jazz - je me suis régalé ce matin avec le thème "Impressions" de Coltrane. De même, j'avais un peu de mal avec le What'd I Say de Ray Charles, non pas dans sa partie de basse qui est simple à jouer mais dans la coordination du jeu main gauche - main droite  quand il effectue cette sorte de basculement avec les deux quand il joue en accords. La saisie de la partition avec Opusmodus m'a permis entre l'écoute et le ralentissement du tempo, d'assimiler cette façon de jouer. C'est vraiment très appréciable, d'autant que je renvoie la lecture sur le Kawaï ES6. Opusmodus est vraiment un bel outil pour la création mais aussi pour la pédagogie.

 

PS : je me rends compte qu'aujourd'hui, je saisis beaucoup plus vite une partition avec OPMO qu'avec Notion 5 ou Finale.  

PS1 : Je suppose qu'en raison des droits d'auteur, il n'est pas possible de mettre à disposition le script de What'd I Say de Ray Charles ?  

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Topics

    • By JulioHerrlein
      Dear All
       
      I'm studying some 4-note cells for Coltrane like jazz patterns from a video lesson of saxophonist Chad Lefkowitz-Brown.
      The idea is to use a limited number of cells (no more than 10, some diatonic and some chromatic) to create
      longer lines, like the line below.
       
      1) The idea is to connect the same fragments with different transpositions, adjusting the transpositions according
       to the construction of the line. I need a code where I can experiment the order and the transpositions of the
      fragments to create a longer line. Sometimes I can have two times the same pattern with different transposition.
       
      2) The possibility to rotate fragments would be interesting also.
      3) Lastly: a random assembling that automatically adjust the transpositions, in a way that each new fragment starts
      exactly a semitone up or down the preceeding fragment, making a cohesive line.
       
      Any help is welcome !!
      Looking forward to PLAY this patterns on the guitar and record some Videos (where I can mention Opusmodus, of course !)
       
      Best !
      Julio
       
       

       
      I tried the form below, but I'm not very happy with that.
      (setf xa (pitch-fragment 1 4 '(g4 gb4 f4 g4) :transpose '(0)) xb (pitch-fragment 2 3 '(c4 cs4 fs4) :transpose '(0 1 2 1)) xc (pitch-fragment 2 3 '(c4 cs4 fs4) :transpose '(0 1 2 1)) xd (pitch-fragment 2 3 '(c4 cs4 fs4) :transpose '(0 1 2 1)) xe (pitch-fragment 1 3 '(g4 g4 g4) :transpose '(0 1 2 1)) xf (pitch-fragment 4 3 '(c4 c4 c4) :transpose '(0 0 7 2))) (setf seq '(f a e)) (assemble-section 'x seq) (setf jazzline (flatten (assemble-section 'x seq))) (setf rhyjazz (gen-repeat 50 '(s))) (make-omn :length rhyjazz :pitch jazzline)  
      These are not the actual fragments, just some ideas do debug the code...
       
    • By JulioHerrlein
      This is for generating some jazz licks in the style of the LINEAR EXPRESSIONS, by jazz guitarist PAT MARTINO.
      The rhythm slots of the example contain the same 16th value, but it can be worked out as Rhythmic Cells. I was testing straight 16th lines.
       
      https://www.amazon.com/Linear-Expressions-Pat-Martino/dp/1423460898/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1539901867&sr=8-1&keywords=linear+expression+martino
       
      ;;; PAT MARTINO LINEAR Expressions Lick Generator JAZZ IDIOMS (setf r0 '(s) r1 '(s s s s) r2 '(s s s s s s s s) r3 '(s s s s) r4 '(s s s s) r5 '(s s s s s s s s) r6 '(s s s s s s s s) r7 '(s s s s s s s s) r8 '(s s s s s s s s) r9 '(s s s s s s s s) r10 '(s s s s s s s s)) (setf p0 '(g3 a3 bb3 c4 cs4 d4 f4 d4) p1 '(e4 fs4 g4 a4 c5 a4 bb4 d5) p2 '(f5 a5 ab5 e5 g5 f5 e5 d5) p3 '(c5 a4 bb4 d5 a4 bb4 a4 g4) p4 '(a3 bb3 d4 f4 a4 bb4 a4 ab4) p5 '(g4 a4 bb4 c5 d5 f5 a5 c6) p6 '(bb5 d5 f5 a5 g5 gb5 f5 g5) p7 '(e5 f5 e5 d5 c5 a4 g4 a4) p8 '(d4 e4 fs4 a4 fs4 g4 a4 c5) p9 '(a4 bb4 d5 f5 a5 bb5 a5 ab5) p10 '(g5 f5 d5 ds5 e5 g5 bb5 d6)) (setf v0 '(f) v1 '(mp) v2 '(f) v3 '(pp) v4 '(p f mf) v5 '(fff) v6 '(fff) v7 '(mf) v8 '(p) v9 '(f) v10 '(ff)) (setf sec (gen-repeat 10 (rnd-unique 12 '(0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10) ))) (setf r-list (assemble-section 'r sec)) (setf p-list (assemble-section 'p sec)) (setf v-list (assemble-section 'v sec)) (setf phrases (make-omn :length r-list :pitch p-list :velocity v-list)) (def-score collage (:key-signature 'atonal :time-signature '(2 4) :tempo 144 :layout (piano-grand-layout 'piano)) (piano :omn phrases :channel 1 :sound 'gm :program 0) )  
    • By opmo
      Giant Steps (1959)
      Theme (setf theme '((h fs5 d5) (h b4 q. g4 e bb4 tie) (h. bb4 -q) (q. b4 eh a4) (h d5 bb4) (h g4 q. ds4 e fs4 tie) (w fs4) (h g4 q. f4 e bb4 tie) (h bb4 -) (h b4 q. a4 e d5 tie) (w d5) (h ds5 q. ds5 e fs5 tie) (h fs5 -) (h g5 q. g5 e bb5 tie) (w bb5) (q. fs5 q fs5 -q.)))  
      Chords
      (setf chords '((h (b3 maj7) (d3 7)) (h (g3 maj7) (bb3 7)) (w (eb3 maj7)) (h (a3 m7) (d3 7)) (h (g3 maj7) (bb3 7)) (h (eb3 maj7) (gb3 7)) (w (b3 maj7)) (h (f3 m7) (bb3 7)) (w (eb3 maj7)) (h (a3 m7) (d3 7)) (w (g3 maj7)) (h (cs3 m7) (fs3 7)) (w (b3 maj7)) (h (f3 m7) (bb3 7)) (w (eb3 maj)) (h (cs3 m7) (fs3 9))))   Score (def-score giant-steps (:title "Giant Steps" :composer "John Coltrane" :key-signature '(c major) :time-signature '(4 4) :tempo 288 :layout (piano-solo-layout 'theme 'chords)) (theme :omn theme :channel 1 :sound 'gm :program 0) (chords :omn chords :channel 2))
×
×
  • Create New...